Skip to Content

VTM NIEUWS en HLN bereiken recordaantal Vlamingen op verkiezingsdag

Bijna 3 miljoen Vlamingen kijken naar de verkiezingsuitzending van VTM NIEUWS op tv en via HLN

VTM NIEUWS en HLN hebben op de verkiezingsdag van 26 mei met hun verslaggeving een recordaantal Vlamingen bereikt, op tv en via de verschillende online kanalen.

Mensen keken meer en langer  

Bijna 1,8 miljoen* mensen keken op tv naar De Stem Van Vlaanderen, de grote live operatie van VTM NIEUWS die zondagochtend om 08.00 begon en duurde tot 23.10. Mensen keken langer dan bij de voorbije verkiezingen. Gemiddeld keken ze 1 uur en 23 minuten. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018 was die gemiddelde duur nog 1 uur en 11 minuten. Het bereik bleef gedurende de dag constant.

Online keken maar liefst 1,1 miljoen mensen naar de livestream van VTM NIEUWS via HLN. Via sociale media zoals Facebook en Instagram keken nog eens 1,7 miljoen mensen naar reportages van VTM NIEUWS.

De nieuwsdienst kon als eerste concrete verkiezingsresultaten brengen. Om 15.18 bracht Elke Pattyn de cijfers van Heist-op-Den-Berg die meteen de toon zetten.

Story image

“We zijn heel blij met deze resultaten. Kijkers hebben op verschillende schermen onze grote live operatie kunnen volgen en appreciëren. Via het regionale netwerk van News City zijn we er ook in geslaagd als eerste relevante uitslagen te brengen." – An Goovaerts en Nicholas Lataire, hoofdredacteurs VTM NIEUWS

Ook het ultieme debat van de partijvoorzitters zaterdag in VTM NIEUWS kon op heel wat extra belangstelling rekenen. Het debat piekte met 568.000 kijkers en maakte op dat moment VTM NIEUWS ook marktleider.

Records online gebroken

Een recordaantal mensen zochten het verkiezingsnieuws online via hln.be. De site kende maar liefst 2,291 miljoen bezoekers, een stijging van 8 procent ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. Gebruikers bleven gemiddeld 17 minuten online, twee minuten langer dan in 2018. Ook het aantal videoviews, maar liefst 4 miljoen, kende een record.

De vernieuwde HLN-app miste zijn start niet. De app kende een stijging van 14 procent ten opzichte van 2018 en piekte met 545.000 gebruikers. Mensen gebruikten de app gemiddeld 35 minuten om het verkiezingsnieuws te volgen.

“We merken dat lezers heel de dag echt hongerig waren naar nieuws over de verkiezingen. Elk nieuwtje dat we via pushberichten lanceerden, deed heel wat mensen naar de site surfen op zoek naar nog méér nieuws. Die honger naar nieuws zorgde voor een record in het gebruik van de HLN-app en het aantal videoviews.” – Dimitri Antonissen, hoofdredacteur HLN

De stemtest van De Stem van Vlaanderen is dit jaar gebruikt door 1,259 miljoen Vlamingen.

Story image

Jambers in de war room van NV-A en Groen

De volgende dagen blijven VTM NIEUWS en HLN de politieke ontwikkelingen op de voet volgen. Het is ook uitkijken naar de derde aflevering van Jambers in de Politiek, waarin Paul Jambers op verkiezingsdag de kopstukken van Groen en NV-A zoals Bart De Wever en Meryem Almaci volgt terwijl ze de resultaten van de verkiezingen vernemen. Die uitzending volgt morgen, dinsdag, om 21.40 bij VTM.

Niet voor publicatie:

* mensen die minstens 5 minuten aaneensluitend keken
​Meer informatie via [email protected]

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via [email protected]