Twee Antwerpse scholen winnen een Rode Neuzen Dag-optreden

Twee Antwerpse scholen winnen een Rode Neuzen Dag-optreden

K3 op 11 oktober in Mechelen en Niels Destadsbader op 15 oktober in Kalmthout

1500 scholen hebben zich tot nu toe als Rode Neuzen School geregistreerd op rodeneuzendag.be. Ze gaven daarbij aan iets te willen doen aan de fysieke, mentale en sociale weerbaarheid van hun leerlingen. Bij hun registratie maakten alle scholen kans om een exclusief concert te winnen van Niels Destadsbader of K3. Het Berthoutsinstiuut in Mechelen en De Leerexpert Dullingen in Kalmthout zijn de gelukkige winnaars.

K3 trekt op 11 oktober naar Mechelen

K3 treedt om 14.00 op in het Berthoutinstituut - Klein Seminarie (BimSem) (Bleekstaat 3) in Mechelen.  90 kinderen van het internaat Bimsem wachten ‘in gepaste outfit’ op hun idolen. De klassen kunnen na afloop van het concert met K3 op de foto.

Annick Beirinckx van het internaat BimSem had moeite met de internen in bedwang te houden wanneer ze het goede nieuws over het concert bracht: “De leerlingen waren euforisch. Er vloeiden bij sommigen zelfs tranen met de woorden: “Ik heb K3 nog nooit in het echt gezien, dat gaat de eerste keer zijn!”.

Ook de K3-tjes warmen zich al op voor hun concert. Hanne: “We kijken enorm uit naar ons optreden in het Berthoutinstituut – Klein Seminarie. Ik ben zelf heel benieuwd om te zien hoe dit internaat een echte thuis kan zijn, waar kinderen volledig zichzelf kunnen zijn.” Klaasje: “Een school die yoga en mindfulness aanbiedt, die zijn echt mee met hun tijd.”  Marthe: “Ik vind het heel bijzonder dat ze zich vooral richten op het versterken van talenten, dat is zo belangrijk.”

Niels Destadsbader geeft op 15 oktober optreden in Kalmthout

Het optreden van Niels Destadsbader start om 14.00 in de Leerexpert Dullingen (Max Temmermanlaan 38) in Kalmthout. Niels treedt op voor 100 kinderen met een motorische en/of meervoudige beperking (type 4).

Fantastisch dat wij als kleinere school deze prijs wegkapen. Onze kinderen werden helemaal gek toen we hen het nieuws brachten dat Niels Destadsbader naar hier komt.”, lacht Chris Schippers van de Leerexpert. “Ze kennen hem allemaal en ik kan je garanderen dat er hier een paar superfans zéér luid zullen meebrullen met zijn liedjes. Dus dat belooft”. Na het optreden krijgt elke leerling ook de kans om met Niels op de foto te gaan.

Niels zelf kijkt enorm uit naar dit toch wel uitzonderlijke optreden. “Een beetje anders zijn? Gelúkkig is niet iedereen hetzelfde! Het leven zou anders maar saai zijn. Ik ben dan ook heel blij dat we met onze band gaan spelen in ‘De Leerexpert’. Al was ik zélf geen expert in het leren, met zo’n toffe bende weten wij wél hoe je een feestje kan bouwen!”

Scholen kom in actie

Niet alle geregistreerde scholen hebben al een project ingediend of acties geregistreerd via rodeneuzendag.be. Daarom een warme oproep aan geregistreerde scholen om dat snel te doen want : Het geld van de georganiseerde acties van de school gaat integraal naar hun eigen gekozen project én Rode Neuzen vult dat extra aan met de opbrengst van acties die de rest van Vlaanderen organiseert. Alle info op rodeneuzendag.be.

Wat doen de winnende scholen?

Beide scholen doen mee aan Rode Neuzen Dag, de goeddoelactie van VTM, Qmusic, HLN en Belfius, omdat ze welbevinden en mentale gezondheid op één zetten in hun school.

In het Berthoutinstituut – Klein Seminarie (BimSem) draait het meer om preventie; ze proberen een echte thuis en een veilige omgeving te creëren voor de internen. De leerlingen moeten weten dat ze bij de opvoeders terecht kunnen om te praten over wat er in hen omgaat. Het internaat zet ook in op lessen yoga en mindfulness. Daarnaast richten ze zich niet zozeer om de schoolresultaten, maar wel op het versterken van de talenten.

In het kader van Rode Neuzen Dag gaat het Berthoutinstituut-Klein Seminarie samen met en voor de leerlingen vier gevoelsplekken uitbouwen in het internaat. Daarbovenop zamelt de school geld in voor De Bleekweide, waar jongeren in nood zonder wachtlijst terecht kunnen voor opvang. Dit doen ze door cuberdons (rode neuzen) te verkopen. Ze organiseren ook een filmavond en verkopen zelfgemaakte objecten.

De Leerexpert Dullingen focust naast het vergroten van de zelfredzaamheid ook specifiek op de integratie van hun leerlingen in de maatschappij. Het in contact komen met mensen buiten de school vinden ze erg belangrijk. Zo zijn er samenwerkingsverbanden met bijv. de balletschool, het deeltijdskunstonderwijs, een beroepssecundaire school,… en loopt er een toegankelijkheidsproject om leerlingen in gewone scholen te laten kennis maken met hun eigen leerlingen met meervoudige beperkingen. Dit vergroot de sociale vaardigheden van deze leerlingen.

Om hun leerlingen zich beter te laten ontspannen in de school, bouwt de Leerexpert een snoezelruimte. Deze zal ook worden opengesteld voor leerlingen uit andere scholen. Met een halloweenwandeling op 18 oktober willen ze geld inzamelen om de snoezelruimte in te richten. Daarnaast hoopt de school nog geld over te hebben om een elektrische fiets te kopen, waarop een rolstoel kan gezet worden. Zo kunnen de rolstoelgebruikers ook mee genieten van de fietstochtjes.


Niet voor publicatie
De foto's uit de mail kan je downloaden via https://communicatie.dpgmedia.be  
Uitgebreid fotomateriaal vind je op https://persweb.be 

Journalisten zijn meer dan welkom tijdens deze concerten.

An Luyten Press Officer Rode Neuzen Dag at DPG Media
Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://persweb.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic en Joe

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be