Rode Neuzen Dag 2019 maakt 423.335 jongeren sterker

Rode Neuzen Dag 2019 maakt 423.335 jongeren sterker

Vlaanderen kleurt rood voor #generationstronger

Story image

De vierde editie van Rode Neuzen Dag maakt maar liefst 423.335 jongeren sterker. Dat maakten ambassadeurs Jens Dendoncker en Birgit Van Mol zonet bekend tijdens de slotshow bij VTM. Het einddoel was om zoveel mogelijk jongeren op school te helpen om mentaal, fysiek en sociaal weerbaarder te worden. In totaal hebben 1 op 4 scholen in Vlaanderen - zo’n 900-tal scholen - zich aangemeld als Rode Neuzen School. 

Al die scholen hebben samen 1623 acties georganiseerd om geld in te zamelen voor een zelfgekozen project om de weerbaarheid van hun leerlingen te versterken. Dat bracht in totaal maar liefst 937.156 euro op. Om alle schoolprojecten ook effectief te realiseren was het dubbele nodig. Dankzij alle acties, giften en verkoop van goodies door actievoerders in Vlaanderen werd dat bedrag ruimschoots overschreden. Een totaalbedrag van maar liefst 4.315.197 euro werd ingezameld. Dit bedrag zal voor de scholenprojecten gebruikt worden en daarnaast voor nog andere projecten om de weerbaarheid van jongeren te versterken zoals onder andere de OverKophuizen en wetenschappelijk onderzoek.

Op het moment van de bekendmaking kleurde het Sportpaleis - waar een groot muzikaal slotfeest bezig was - en de Belfius Toren helemaal rood. “Ik kan je niet uitleggen hoe trots we zijn dat we tijdens de liveshow de kaart van Vlaanderen helemaal rood hebben ingekleurd omdat we met heel Vlaanderen meer dan genoeg geld hebben ingezameld om alle schoolprojecten te realiseren. Bovendien kunnen we nu met de grote surplus die Vlaanderen heeft ingezameld nog heel wat extra projecten in scholen organiseren”, vertelt een trotse Birgit Van Mol. “Het zal wel zijn datte! Wat. Een. Eindresultaat. Voor #generationstronger. Ik kan alleen maar zeggen: merci scholen, merci actievoerders, merci Vlaanderen!”, vult een trotse Jens Dendoncker aan.

Niels Destadsbader verrast tijdens slotshow bij VTM

Niels Destadsbader en An Lemmens presenteerden samen de slotshow bij VTM. Althans, tot het moment dat Niels vertrok richting het Sportpaleis voor een verrassingsoptreden. Hij nam ook een volledige VIP tafel mee. Gelukkig nam Jens (in heel wat aangepaste outfits) de presentatie op ‘professionele’ wijze van hem over.

Het werd een show vol humor met heel wat bekende gasten zoals een zingende Ruth Beeckmans, een cheerleadende Olga Leyers en een ‘hete’ uitdaging van Staf en Mathias Coppens. Kijkers konden sms'en wie een hele hete peper moest opeten: An of Jens. Die laatste kreeg de twijfelachtige eer. Er waren ook sketches van Wat Als?, De Luizenmoeder, Alex Agnew en Urbanus. Kinderen bepaalden in grappige filmpjes hoe de show moest ingevuld worden. Dat resulteerde onder andere in een ontroerende én komische videoclip met oa Josje, Mauro Pawlowksi en Willy Sommers. 

Maar natuurlijk was er ook plaats voor mooie verhalen. Het meest ontroerende moment was ongetwijfeld het optreden van Lou. Die bracht een duet met zichzelf. Lou was een jaar geleden nog een meisje. Ze had toen een nummer over haar transitie met een meisjesstem ingezongen. En nu kwam Lou - als jongen - dat live en in duet met de opname van een jaar geleden nog eens doen. Een kippenvelmoment.

Qmusic zorgt voor muzikaal slotfeest met hosts Koen Wauters en Jonas Van Geel 

Naast de liveshow bij VTM, organiseerde Qmusic een groot muzikaal slotfeest in het Sportpaleis om alle actievoerders te bedanken. Koen Wauters en Jonas Van Geel tekenden opnieuw present als hosts en maakten er samen met Mabel, Duncan Laurence, Laura Tesoro, Gers Pardoel, Loïc Nottet, Clouseau, blackwave., K3, Ibe, Henri PFR en Jelle Cleymans één groot feest van voor de 15.000 bezoekers. Niels Destadsbader en Nathalie Meskens kwamen nog langs voor een verrassingsoptreden.

Qmusic-dj en ambassadeur Sam De Bruyn: “We hebben afgelopen week in heel Vlaanderen tussen de jongeren radio gemaakt op de speelplaats. Daar hebben we nogmaals gevoeld hoe hard Rode Neuzen Dag leeft en waarom we dit jaar resoluut voor scholen hebben gekozen. Dat vanavond ook nog eens het dak van het Sportpaleis er compléét afging, samen met 16.000 feestvierders, is echt waanzinnig!”
Story image
Kris Vervaet, CEO DPG Media: “Met 4 jongeren in huis weet ik als geen ander hoe belangrijk weerbaarheid is bij de jonge generatie. Ik ben dan ook enorm fier op het feit dat Rode Neuzen Dag véél meer is dan enkel fondsen werven voor het goede doel. Rode Neuzen Dag is echt een beweging geworden, zichtbaar in heel Vlaanderen. Jongeren én hun familie kennen het en de scholen spreken er volop over. Bedankt, Vlaanderen!”
Marc Raisière, CEO Belfius: “Belfius heeft zich als maatschappelijk geëngageerde bank-verzekeraar met plezier en enthousiasme achter de missie van Rode Neuzen Dag geschaard: jongeren weerbaarder maken. Zij zijn immers de next generation. Ik kijk tevreden terug op deze editie. Wat me bijblijft, is hoe Rode Neuzen Dag dit jaar in elke uithoek van Vlaanderen heeft geleefd en zich als een rode vlek heeft verspreid. Ik ben dan ook bijzonder trots op alle Belfius-collega’s die de verkoop van goodies en de acties mee hebben gefaciliteerd zowel in onze bankkantoren als op onze hoofdzetel waar dit jaar voor het eerst de Belfius Tower Run plaatsvond. Ook onze klanten droegen hun steentje bij. Ik ben iedereen dankbaar voor zoveel hartverwarmende inzet.”

Het ingezamelde bedrag gaat naar het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. 

Rode Neuzen Dag-weetjes:

  • Het is de vierde editie van de goeddoelactie van VTM, Qmusic, HLN en Belfius 
  • Dit jaar stond het fysiek, sociaal en mentaal sterker maken van jongeren centraal onder de noemer #generationstronger
  • De helft van de Vlaamse jongeren (49%) geeft aan dat ze zich mentaal beter voelen als ze zich fysiek sterker en gezonder zouden voelen
  • 1 op de 4 scholen in Vlaanderen heeft zich aangemeld als Rode Neuzen School
  • Al die scholen - in totaal zo’n 900-tal - hebben samen 1623 acties georganiseerd voor hun project om de weerbaarheid bij hun leerlingen te versterken en samen 937.156 euro ingezameld 
  • Rode Neuzen Dag 2019 helpt maar liefst 423.335 jongeren op school
  • De vierde editie had twee nieuwe Rode Neuzen Dag-goodies: naast de terugkerende Neuzen, waren er dit jaar ook sleutelhangers en balpennen
  • De Rode Neuzen Dag-scholentour is bij 140 scholen gepasseerd en heeft zo 25.000 leerlingen bereikt
  • Er werden 40.000 Rode Neuzen Dag-Joepie’s verkocht, wat 155.000 euro opbracht
  • Er waren 16.000 feestvierders tijdens Rode Neuzen Dag XL in het Sportpaleis
  • Heel Vlaanderen kleurde rood vandaag: gebouwen zoals de Belfius Toren, mensen, eten en zelfs de voltallige Vlaamse regering

Sara Vercauteren Woordvoerster

 

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://persweb.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic en Joe

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be