Skip to Content

Mobile Vikings ondersteunt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in nieuwe Automodus-campagne

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) start vandaag, maandag 5 augustus 2019, een nieuwe campagne rond afleiding achter het stuur. Uit nieuw onderzoek van de VSV blijkt dat 8 op de 10 Vlaamse automobilisten (79%) die aangeven de gsm te gebruiken tijdens het rijden, dat minder zouden willen doen. In ‘automodus’ gaan is daarvoor de ideale oplossing. Mobile Vikings, het telecommerk van DPG Media, schaart zich graag mee achter het initiatief. Samen met de vijf andere Vlaamse telecomoperatoren steunen zo alle operatoren in primeur de campagne.

Story image
Bart De Groote, CEO Mobile Vikings, benadrukt het belang van het initiatief: “Wij maken het mogelijk om altijd en overal bereikbaar te zijn. Maar geen enkel telefoontje, sms of WhatsApp-bericht is belangrijker dan je eigen veiligheid en die van de anderen in het verkeer. ‘Da da da smartphone in de auto, hello automodus’, daar gaan we voor.”
Verkeersveiligheid is een belangrijk maatschappelijk thema, daarom hebben we bij DPG Media al meer dan 10 jaar initiatieven rond verkeersveiligheid lopen zoals Zeppe & Zikki en Aya. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde kan dan ook op onze volle steun rekenen om het begrip automodus te verspreiden in Vlaanderen”, zegt Winok Oplinus, Corporate Social Responsibility Manager bij DPG Media.

Automodus, de oplossing om afleiding te vermijden 

‘Automodus’ staat voor de bewuste keuze om afleiding in het verkeer te vermijden door de smartphone op een slimme manier te gebruiken. Afhankelijk van de situatie en het toestel, zijn er drie mogelijkheden: de gsm buiten handbereik leggen, bijvoorbeeld in het handschoenkastje of in de handtas, de gsm op ‘niet storen’ zetten, waardoor binnenkomende berichten en oproepen tegengehouden worden of de gsm op ‘stil’ te zetten om geen afleiding te hebben van binnenkomende meldingen. Zowel bij ‘niet storen’ als ‘stil’ kunnen de GPS en muziekfuncties wel nog gebruikt worden.

Afleiding door smartphonegebruik achter het stuur blijft nog steeds een probleem: meer dan 6 op de 10 automobilisten (63%) geven toe wel eens handsfree te bellen tijdens het rijden. Iets minder dan de helft (48%) leest wel eens berichten en 4 op de 10 (40%) sturen ook berichten. Tegelijkertijd vindt de overgrote meerderheid van de Vlamingen het lezen (92%) en versturen van berichten (94%) tijdens het rijden onaanvaardbaar. Zo blijkt uit nieuwe cijfers die de VSV vandaag bekendmaakt.

Nieuwe campagne: wees zo smart als je phone

Van 5 augustus tot 1 september 2019 voert de VSV een nieuwe campagne die bestuurders aanspoort om in automodus te gaan voor ze vertrekken. De bedoeling is om alle Vlamingen vertrouwd te maken met het begrip automodus en hen te overtuigen dit toe te passen. Daarvoor worden zes verschillende affiches ingezet, met een boodschap die afgestemd is op de huisstijl van de zes operatoren.

De affichecampagne van de VSV wordt ondersteund door drie radiospots, toegespitst op één van de drie manieren om in automodus te gaan. Verder zijn er advertenties op sociale media die doorverwijzen naar beloofd.be. Daar krijgt iedereen tips om de automodus te kiezen die het beste bij hen past, en kan iedereen de belofte maken om smartphonegebruik achter het stuur te beperken.

 

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via [email protected]