Skip to Content
Jongeren hebben meer dan ooit behoefte aan veilige plek

Jongeren hebben meer dan ooit behoefte aan veilige plek

OverKop-huizen bieden broodnodige steun aan jongeren tot 25 jaar

Jongeren hebben meer dan ooit behoefte aan steun en een plek waar ze zichzelf kunnen zijn. Dat blijkt uit een enquête die de OverKop-huizen voorlegden aan jongeren jonger dan 25 jaar. Die broodnodige steun kunnen de OverKop-huizen bieden.

Bijna 80 procent van de jongeren geeft aan dat ze zich tijdens de coronapandemie vaak alleen gevoeld hebben. Voor 40 procent is dat zelfs dagelijks het geval. Ze weten niet altijd waar ze terecht kunnen als ze zich wat slechter voelen (60 procent) en hebben niet genoeg plaatsen waar ze zichzelf kunnen zijn.

Dat blijkt uit een recente enquête die de OverKop-huizen uitvoerden tussen 17 en 28 juni in samenwerking met het agentschap Opgroeien. Ook een onderzoek van de KU Leuven in januari kwam tot dezelfde vaststelling: drie op de vier jongeren zijn eenzaam en bovendien neemt de bereidheid om hulp te zoeken af. 

Uitlaatklep

Ook Kyllian (18 jaar) heeft zich in het verleden regelmatig eenzaam gevoeld, maar daar is verandering in gekomen sinds hij OverKop Genk heeft leren kennen: “Voor mij is OverKop vooral een uitlaatklep na school. Ik kan hier steeds terecht om wat stoom af te laten en gewoon mezelf te zijn. Dat lukt me in het dagelijkse leven niet altijd.”

Het OverKophuis in Genk
Het OverKophuis in Genk

Veilige plek 

In een OverKop-huis kunnen jongeren tot 25 jaar gewoon binnen en buiten lopen. Ze kunnen er allerlei leuke activiteiten doen, maar het is ook een veilige plek. Jongeren kunnen er een luisterend oor vinden en een beroep doen op professionele therapeutische hulp, zonder een label opgeplakt te krijgen. De OverKop-huizen werden opgericht met de opbrengst van Rode Neuzen Dag, een initiatief van VTM, Qmusic, HLN en Belfius, en het Rode Neuzen Fonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. 

In het voorjaar werd beslist het aantal OverKop-huizen uit te breiden van 5 naar 30. De nieuw huizen openen vanaf september hun deuren. Het agentschap Opgroeien zal voortaan de drijvende kracht achter OverKop zijn. “De nood om te luisteren naar jongeren en in te zetten op hun mentaal welbevinden is ontzettend hoog”, benadrukt Niels Heselmans, woordvoerder van agentschap Opgroeien. “Jongeren geven aan dat ze vaak druk en stress ervaren en zich alleen voelen. De corona-maatregelen hebben die gevoelens bij jongeren nog extra aangewakkerd. Door de OverKop-huizen uit te breiden in heel Vlaanderen, geven we het signaal dat jongeren er écht toe doen en dat ze een plek hebben waar ze op elk moment terecht kunnen. Om te chillen met hun vrienden, maar ook wanneer ze minder goed in hun vel zitten."

Ook minister van volksgezondheid Wouter Beke voelt het belang van een initiatief zoals OverKop haarscherp aan. “Iedereen voelt zich wel eens minder goed en dat is oké. Maar het is belangrijk om er niet mee te blijven zitten. Praten over je problemen met iemand die je vertrouwt, helpt. De OverKop-huizen kunnen daarbij helpen. Dankzij de uitbreiding met 25 huizen verspreid over Vlaanderen en Brussel, zorgen we ervoor dat er altijd wel een OverKop-huis in de buurt is.” 

Uniek concert 

Om alvast voor een eerste duwtje in de rug te zorgen, organiseert OverKop op 1 juli een concert in het OverKop-huis van Genk. Drie Belgische artiesten, Daniël Busser, Blu Samu en Tourist LeMc zullen het beste van zichzelf geven voor een intiem publiek van 40 jongeren, die coronaproof aanwezig kunnen zijn. De jongeren en de artiesten zullen ook met elkaar in gesprek gaan. 

De livestream is op 1 juli vanaf 18.30 uur te volgen via www.overkop.be, TagMag of Twitch.TV. Op de website vind je ook meer info over OverKop.


Niet voor publicatie:

Journalisten zijn van harte welkom om het concert bij te wonen. Gesprekken met de aanwezige jongeren zijn mogelijk. 

Sara Van Daele Corporate Communication & Press Officer, DPG Media

 

 

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be