HLN en De Morgen geven elke student een gratis digitaal abonnement

Hogeschool- en universiteitsstudenten kunnen vanaf 14 oktober een gratis digitaal abonnement op HLN of De Morgen nemen. Studenten tussen 16 en 25 jaar oud krijgen zo digitale toegang tot beide nieuwsmerken van DPG Media. Met deze stap wil DPG Media de ‘nieuwskloof’ bij jongeren dichten en de nieuwswijsheid vergroten.

“Het gros van de jongeren komt voornamelijk met nieuws in contact via social media waar het bulkt van fake news en waarvan bewezen is dat jongeren deze moeilijk of niet kunnen onderscheiden van feiten,” stelt Erik Roddenhof, CEO van DPG Media. Bovendien tonen cijfers aan dat jongeren steeds minder actief op zoek gaan naar nieuws. ​ ​ ​

Erik Roddenhof: “DPG Media gelooft dat onafhankelijke en lokale media bijdragen aan een sterke en verbonden samenleving. Goed geïnformeerde jongeren staan sterker en kritischer in het leven en ontwikkelen meer democratische burgerzin. We hopen met dit initiatief de drempel naar kwaliteitsjournalistiek weg te nemen door het nieuws kosteloos aan studenten aan te bieden.”

Ook in Nederland kunnen alle studenten kosteloos een abonnement nemen op een van de elf landelijke en regionale nieuwsmedia van DPG Media.

Digitale toegang tot HLN en De Morgen

Vanaf 14 oktober kunnen studenten met hun studentenpas een abonnement aanvragen via hln.be/studenten of demorgen.be/studenten. ​ Zij abonneren zich dan op HLN of De Morgen maar krijgen toegang tot beide nieuwsmedia. Zo wil DPG Media hen laten kennismaken met zo veel mogelijk nieuwsperspectieven, meningen en journalistieke formules. Studenten kunnen het nieuws digitaal lezen op hun mobiele telefoon, het abonnement zal niet deelbaar zijn met andere personen en loopt zolang je studeert.

Jongeren overtuigen met kwaliteitsnieuws

DPG Media wil via de gratis studentenabonnementen zoveel mogelijk studenten toegang geven tot kwaliteitsnieuws.

"HLN is veruit de grootste én jongste nieuwsapp en - site van Vlaanderen: elke dag bereiken we méér dan twee miljoen Vlamingen. We vinden het belangrijk dat ook studenten volledige toegang hebben tot ons brede journalistieke aanbod: met de sterkste nieuwsverslaggeving, verschillende perspectieven op het nieuws, onze experten op elk domein (van juridisch nieuws, over politiek, geld ​ tot sport, wetenschap en showbizz…) én ook straffe onderzoeksjournalistiek. Geen enkele nieuwssite biedt zo’n brede én kritische kijk op wat er in Vlaanderen en de wereld gebeurt," legt Nicholas Lataire, directeur News City uit. "Als grootste nieuwsmerk vinden we jongeren van het grootste belang. We investeren dan ook al jaren in nieuwe journalistieke formules zoals video's en explainers die helemaal op maat gemaakt zijn van jongeren." 
“De Morgen is de jongste krant én de grootste digitale kwaliteitskrant van Vlaanderen”, zegt hoofdredacteur Remy Amkreutz. “We investeren bewust in formats en thema’s die aansluiten bij de leefwereld van jongeren, want kwaliteitsjournalistiek heeft alleen toekomst als ze mee evolueert met nieuwe generaties. Daarom zetten we sterk in op digital storytelling, visuele explainers en vertical video. We nemen nu een belangrijke drempel weg om kwaliteitsjournalistiek te ontdekken. Bij De Morgen krijgen studenten toegang tot scherpe analyses, uiteenlopende perspectieven en verhalen die inspireren, over actualiteit, cultuur en het leven zelf. Zo kunnen ze hun wereld verbreden en met een open blik hun eigen mening vormen."

Nieuwswijsheid vergroten

De actie past in de bredere maatschappelijke ambitie van DPG Media, waarmee we nieuws toegankelijk houden voor zoveel mogelijk mensen. DPG Media heeft eerder al 5.000 gratis abonnementen verstrekt aan mensen in kansarmoede en zal in de toekomst samenwerkingen aangaan met scholen en universiteiten op vlak van nieuwswijsheid.

Minister van Media Cieltje Van Achter juicht de actie alvast toe: Jongeren navigeren vandaag in een zee van informatie, waarin desinformatie vaak meesurft. Door Vlaamse studenten toegang te geven tot kwaliteitsjournalistiek, verlaagt DPG Media de drempel naar betrouwbare berichtgeving en draagt het bij aan meer nieuwsgeletterdheid in Vlaanderen. Ik juich deze actie volmondig toe. Goed geïnformeerde jongeren vormen de basis van een sterke democratie.”

Niet voor publicatie:

An Goovaerts

Woordvoerder corporate, DPG Media

 

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be


Neem contact op met

pers@dpgmedia.be

www.dpgmedia.be