Skip to Content
‘Het Scheldepeloton’ bekroond met Ha! van Humo

‘Het Scheldepeloton’ bekroond met Ha! van Humo

Het Canvas-programma ‘Het Scheldepeloton’ heeft de Ha! van Humo gewonnen, de jaarlijkse prijs van de Humo-redactie voor het beste Vlaamse televisieprogramma. ‘Het Scheldepeloton’ is een reeks van Lieven Van Gils rond vijf jongens die hun leven hebben gegeven aan de koers, in het geval van Wouter Weylandt en Dimitri De Fauw ook letterlijk.

Story image

Matthias M.R. Declercq schreef het verhaal over de vijf wielrenners en vrienden neer in het boek ‘De Val’. Lieven Van Gils, Hendrik Luyten en Wouter Heymans maakten er met productiehuis Borgerhoff & Lamberigts een televisiereeks over voor Canvas.
​De makers van het programma werden verrast door Guy Mortier, die hen persoonlijk ging feliciteren met een trofee en een cheque ter waarde van 5.000 euro.

Ha van Humo!
“Zeker in de interviews met de nabestaanden toonden Lieven Van Gils en co. dat je op televisie de ergste emoties kunt overbrengen op de kijker zonder dat je hoeft in te zoomen op tranen die worden geplengd”, luidt het in het juryrapport.

“Een documentaire over tragische valpartijen, donkere gedachten die het bestaan ondraaglijk maken en een hart dat plotseling en onverklaarbaar stopt met kloppen, maar ook over vriendschap, de onstuimige dromen van jongens, zelfs de schoonheid van het wielrennen”, aldus de jury. “Televisie met een zwaar gemoed, maar vaak licht op de trappers.”

Dit waren de andere genomineerden: ‘Durf Te Vragen’ (Eén), ‘F*** You Very Very Much’ (Streamz), ‘De Kemping’ (Eén), ‘Het Leven in Kleur’ (Canvas), ‘Hi, my name is Jonny Polonsky’ (Canvas), ‘Kinderen van de Migratie’ (Canvas), ‘Over De Oceaan’ (Play4), 'Pano' (Eén) en 'Winteruur' (Canvas). 


Niet voor publicatie:
De foto uit de mail kan je downloaden via https://communicatie.dpgmedia.be/

De video kan je delen via deze embedcode: <div style='padding-top: 56.25%; position: relative; height: 0; width: 100%;'><iframe allowfullscreen='' class='mc-embed' height='100%' mozallowfullscreen='' src='https://mychannels.video/embed/270555?autoplay=false&pip=false&single_play=true' style='border: 0; position: absolute; left:0; top: 0; overflow:hidden;' webkitallowfullscreen='' width='100%'></iframe></div>

Justine Van Hauwe Internal & Corporate Communication Officer, DPG Media

 

 

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via [email protected]