‘Het proces dat niemand wou’ (Streamz) wint Ha! van Humo

‘Het proces dat niemand wou’ (Streamz) wint Ha! van Humo

De Streamz-docureeks ‘Het proces dat niemand wou’ heeft de Ha! van Humo gewonnen, de prijs waarmee de redactie van het weekblad het beste en origineelste tv-programma van het afgelopen jaar bekroont. ‘Het proces dat niemand wou’ legt in drie afleveringen de maatschappelijke pijnpunten bloot van de zaak rond televisiemaker Bart De Pauw. 

In ‘Het proces dat niemand wou’ vormen de feiten rond de zaak-Bart De Pauw de grondlaag, maar de documentairereeks gaat veel dieper dan dat. Tess Uytterhoeven, televisiemaakster bij Woenstijnvis, legde bloot wat het is om slachtoffer te zijn. Dat doet ze onder meer door in gesprek te gaan met acht van de dertien vrouwen die zich burgerlijke partij stelden op het proces. De Pauw zelf weigerde elke medewerking aan de reeks.

Tess Uytterhoeven en haar ploeg namen de Ha! van Humo in ontvangst tijdens de plechtige uitreiking op maandag 12 december in zaal Kavka in Antwerpen. Ze mochten naar huis gaan met een trofee en een cheque ter waarde van 5.000 euro.

Juryrapport 

“De Ha! van Humo gaat dit jaar naar een programma dat gemaakt móést worden”, luidt het in het juryrapport. “‘Het proces dat niemand wou’ toont een onverkwikkelijk stukje geschiedenis met alleen maar scherpe randen. De reeks is een indringende verkenning van verstikkende machtsrelaties, van pijnlijke grenzeloosheid, van verdriet dat zich niet met een glaasje rood laat bedwingen, én van strijdbaarheid. ‘Het proces dat niemand wou’ was nodig, en wint de Ha! van Humo.”

De drie afleveringen van ‘Het proces dat niemand wou’ zijn nog te bekijken op Streamz.

Genomineerden 2022

De overige genomineerden voor de Ha! van Humo 2022 waren ‘Chantal’ (één), ‘De jaren 80 voor tieners’ (één), ‘Een nacht in het museum’ (Canvas), ‘Niets gaat over’ (één), ‘Nonkels’ (Streamz/Play4), ‘Metissen van België’ (Canvas), ‘Roomies’ (VRT MAX), ‘Uncle Martin’ (één) en ‘Viva la feta’ (Play4). 

Vorig jaar viel het Canvas-programma ‘Het Scheldepeloton’ in de prijzen.


Niet voor publicatie:

De foto's uit de mail kan je downloaden via https://communicatie.dpgmedia.be/

Justine Van Hauwe Corporate Communication & Press Officer, DPG Media
Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via [email protected]