Vlaanderen zegt massaal JA tegen de jeugd: eerste fundraising editie van JEZ! brengt 3.219.191 euro op!

De eerste fundraising-editie van JEZ!, het nieuwe jongerencollectief waar VTM, Qmusic, HLN en Belfius hun schouders onder zetten, werd er alvast eentje om nooit te vergeten. Wat enkele maanden geleden begon met een zot idee van 8 jongeren groeide afgelopen week uit tot een ongezien feestje in heel Vlaanderen.

De top van de Vlaamse muziekscene zette de hele week de boel in brand tijdens de JEZ!-feestweek, er werden meer dan 400 acties op touw gezet, bekend Vlaanderen gaf zichzelf weg als tombolaprijs, er werden massaal verzoekjes gedaan voor het goede doel en duizenden jongeren genoten van een onvergetelijk feest. Dit alles bracht maar liefst 3.219.191 euro op voor de 200 JEZ!-jongerenprojecten in Vlaanderen en Brussel.

3.219.191 euro ingezameld

Tijdens het JEZ!-slotmoment in Antwerpen met schitterende optredens van onder meer Grace, Gustaph, Pommelien Thijs en Omdat Het Kan Soundsystem & Average Rob, onthulden de JEZ!-jongeren hoeveel dit alles tot nu heeft opgebracht. JEZ!-er Jessica mocht met een fameuze klop met de hamer het ingezamelde bedrag onthullen. Er verscheen maar liefst 3.219.191 euro op de teller, wat op luid gejuich werd onthaald door JEZ!-ambassadeurs Tom De Cock, Nora Gharib en Jonas Lips, en uiteraard ook door Kris Vervaet (CEO DPG Media België), Olivier Onclin (lid Directiecomité Belfius Bank) en de aanwezige JEZ!-jongeren.

Kris Vervaet, CEO van DPG Media België reageert alvast laaiend enthousiast: “Jongeren zijn onze toekomst. En als mediabedrijf willen we deze generatie een duwtje in de rug geven. Daarom hebben we voor hen JEZ! in het leven geroepen, een unieke, speciale plek waar ze creatief kunnen zijn, hun mening kunnen geven en elkaar kunnen ontmoeten. Qmusic, VTM en HLN gebruiken dan weer hun expertise om deze jongeren te begeleiden en geven hen een megafoon. Samen zorgen we ervoor dat de stem van jongeren overal gehoord wordt.
Het is ongelooflijk fijn om te zien dat dit ook écht gelukt is! Met een ultiem jongerenfeest door heel Vlaanderen én een prachtig bedrag als kers op de taart. Wat een prestatie van iedereen die hieraan meewerkte. En vooral ook: bedankt Vlaanderen om zo overtuigd JEZ! te zeggen tegen onze jeugd!”
Ook Olivier Onclin, lid Directiecomité Belfius Bank is opgetogen: “Als maatschappelijk geëngageerde bank-verzekeraar zetten we met veel plezier en enthousiasme onze schouders mee onder de eerste editie van JEZ!. Want jongeren verdienen alle kansen. Daarom steunen we maar al te graag de 200 organisaties in Vlaanderen en Brussel die onze jeugd dagelijks vooruit helpen. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel mensen zich engageren voor jongeren. Ik ben dan ook bijzonder trots op onze Belfius-collega’s die onder andere Re=Bel-tassen verkochten, en onze klanten die hun steentje bijdroegen. Dat appreciëren we enorm, bedankt! We kijken ernaar uit om ook volgend jaar onze schouders te zetten onder JEZ!”.
Michael Dujardin (Qmusic), Maarten Janssen (VTM) en Geert Dewaele (HLN) kijken met veel trots terug op een geslaagde eerste editie van JEZ!: “Wat een mooi feest van en voor de jeugd was dit. Een grote shout-out naar alle medewerkers voor en achter de schermen die echt tot het uiterste zijn gegaan om van JEZ! een succes te maken. Zij zorgden ervoor dat dit zotte idee tot leven kwam - en geloof ons, op een boot Vlaanderen doorkruisen, live radio maken en een hele week content creëren, én tegelijk ook nog een mini-festival bouwen aan elke kade wàs een zot idee. Maar het werd een onvergetelijk avontuur waarmee we een mooie basis hebben gelegd voor de toekomst.”

JEZ! in cijfers

  • 8 jongeren startten enkele maanden geleden JEZ! op, een nieuw aanstekelijk en creatief verhaal dat alle jongeren een stem wil geven. Het begon met een brief aan de minister en ontaardde in een JEZ!-feestweek in heel Vlaanderen. Jong en zot noemen ze dat! 
  • Er werden meer dan 400 acties georganiseerd om de JEZ!-projecten te ondersteunen.
  • Er gingen 40.000 exemplaren van de JEZ!-Joepie over de toonbank en dat leverde 240.000 euro op.
  • Qmusic maakte maar liefst 70 uur live radio in de varende studio op de JEZ!-boot.
  • Door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek wordt één miljoen euro geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek naar jongeren thema’s.
  • In Burger House van VTM GO kwamen op enkele dagen tijd 900 mensen eten. Er werd zo’n 315 kilo aardappelen geschild, en naast liters home made iced tea en milkshake gingen ook meer dan 1.000 burgers over de toonbank. De SHORTIES op VTM GO kregen al 255.000 views intussen.
  • Met ‘JEZ! Please!’ organiseerde JEZ! vier jongeren talkshows voor en door jongeren waar ze hun stem konden laten horen over thema’s die hen bezighouden.
  • 1.000 eendJEZ! vertrokken voor een knotsgekke eendjesrace tijdens de poolparty in Center Parcs Vossemeren in Lommel. ​ 
  • Er werden meer dan 3.000 ijsjes uitgedeeld tijdens de feestweek.
  • 3.829 meter kabel was er nodig om licht, geluid en onze Q-dj’s tot bij de luisteraars en het publiek te krijgen.
  • 90 special guests lieten van zich horen. Niet alleen op de podia van de kades in Brugge, Deinze, Aalst, Boom en Antwerpen, maar ook op de boot werd er gezongen en gevibed. Merci aan alle artiesten om zich te smijten voor JEZ!
  • Ook een eresaluut aan kapiteins Kees en Etienne die deze week iedere dag 8 uur aan het roer van de JEZ!-boot stonden, 415 kilometer over de Vlaamse waterwegen aflegden, ons veilig door 12 sluizen navigeerden en 18 bruggen naar boven deden gaan. 
  • Dankzij de steun van JEZ! krijgen 200 jongerenprojecten in Vlaanderen en Brussel het broodnodige financiële duwtje in de rug.

Over JEZ!

JEZ! is het nieuwe jongerencollectief waar VTM, Qmusic, HLN en Belfius hun schouders onder zetten. Een nieuw, aanstekelijk en creatief verhaal dat álle jongeren een stem wil geven.

JEZ! staat voor Jong en Zot, maar ook Jong en Zelfzeker, Jong en Zorgzaam, kortom: Jong en Zoveel meer!

JEZ! wil jongeren graag terug in het hart van de samenleving plaatsen, hen verbinden, inspireren en hen een stem en gezicht geven. JEZ! vertrekt vanuit het geloof dat gemotiveerde, geëngageerde en goed ondersteunde jongeren de kracht bezitten om de toekomst vorm te geven en de moeilijkste problemen in hun eigen omgeving en in de wereld op te lossen.

Het is een project voor en door jongeren. 

Naast content creëren en evenementen organiseren voor en door jongeren haalde JEZ! - samen met heel Vlaanderen - ook geld op voor organisaties in Vlaanderen en Brussel die zich inzetten voor jongeren.

JEZ! sloeg hiervoor de handen in elkaar met de Koning Boudewijnstichting. Zij selecteerden zo’n 200 projecten die de veerkracht, de positiviteit en de creativiteit van jongeren in de verf zetten en versterken. En die zo jongeren de noodzakelijke duw in de rug geven om zich verder te ontwikkelen. Deze projecten mogen rekenen op ondersteuning van het JEZ!-fonds. 

Enkele sfeerbeelden van de JEZ!-feestweek:


Niet voor publicatie:

De foto's uit het persbericht kan je downloaden via foto.dpgmedia.be of communicatie.vtm.be.

Isabelle Couvreur

Press Officer DPG Media

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be