DPG Media realiseert omzetgroei en stabiel resultaat in 2024 

Sterk jaar voor de radiozenders en online services

Vandaag presenteert DPG Media de jaarcijfers over 2024, met daarbij voor het eerst ook een journalistiek jaarverslag. DPG Media behaalde in 2024 een omzet van 1,73 miljard euro. Tegenover een omzetgroei van 2,5% stonden hogere kosten voor salarissen, distributie en digitale ontwikkeling, wat leidde tot een stabiel bedrijfsresultaat. Volgens Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, was 2024 financieel wederom een sterk jaar. “Alle bedrijfsonderdelen presteerden goed. Vooral de bijzonder goede resultaten van onze radiozenders en online services vielen op.”

Nieuwsmedia titels groeien in totaal betaalde oplage

Het digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia groeiden licht met 1%. Het aantal digitale abonnementen groeide met 12%. Bij de tijdschriften maakten Donald Duck en Libelle een sterk jaar door. De magazines weten zich, tegen de trend in, elk jaar weer goed staande te houden. De totale omzet uit de publishingactiviteiten groeide met 1%. 

Radiozenders in België & Nederland behalen uitzonderlijk goede resultaten

Het marktaandeel van de radiozenders steeg in Nederland met 12% naar 28,7%. Deze groei werd vooral aangejaagd door de sterke prestatie van JOE. In België steeg het marktaandeel van de radiozenders naar 41,7%. Door dit goede resultaat bij onze luisteraars steeg de advertentieomzet met 15%. 

Transformatie van televisiemarkt zet hard door

In 2024 groeide het aantal gebruikers van de streamingdiensten van DPG Media met 8%. De VTM-zenders behielden daarnaast een stevig marktaandeel van 36% in lineaire televisie. De transformatie van het televisiekijken zette fors door met een dalende live kijkdichtheid op televisie tegenover een verdere groei in het gebruik van streamingdiensten. Desondanks groeide de omzet uit de video- en televisieactiviteiten met 1%. ​ 

DPG Media vroeg in de zomer een vergunning bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt aan, om de voorgenomen overname van RTL Nederland, die in december 2023 werd aangekondigd, te mogen afronden. De beoordeling van deze aanvraag is nog in behandeling en het proces bij de ACM is nog niet afgerond. 

Online Services van DPG Media blijven zich erg goed ontwikkelen

De digitale marktplaatsen en vergelijkingssites, samen de online services, groeiden in bereik, gebruik en omzet. Vooral Independer, de automotive sites en energievergelijkers in beide landen maakten een heel goed jaar met stevige groei door. De totale omzet uit Online Services groeide met 6%. 

Hogere omzet, maar ook hogere kosten leiden tot stabiel resultaat

Hogere kosten, waaronder een stijging van de loonkosten (+5,7%), distributiekosten (+13%) en kosten voor de digitale ontwikkeling, neutraliseerden de omzetstijging. Het resulteerde in een vergelijkbaar resultaat als het voorgaande jaar. De EBITDA bedroeg 348 mio (-1%). Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten kwam uit op 185 mio (-3,6%). 

DPG Media verkocht eind november haar Deense activiteiten Berlingske Media aan het Noorse mediabedrijf Amedia. Dankzij de meerwaarde uit de verkoop en de sterke vrije cashflow was de balans van de groep aan het einde van 2024 nagenoeg schuldenvrij. 

Verder investeren in de digitalisering van onze mediamerken

CEO Erik Roddenhof: “2024 was voor DPG Media een goed jaar, maar de mediawereld verandert snel en de digitalisering ervan raast door. We kunnen niet stilzitten. We investeren om onze merken vooral digitaal te laten groeien, terwijl we onze offline media blijven koesteren. DPG Media zal de komende 3 jaar meer dan 400 miljoen euro investeren in haar digitale ontwikkeling. Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren. Op het vlak van digital storytelling kunnen we nog veel vooruitgang boeken. We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dit uitbreiden met nieuwe videoadvertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen.”

DPG Media introduceert een aanvullend journalistiek jaarverslag

DPG Media heeft afgelopen jaren geïnvesteerd in haar ESG-beleid en rapporteert daar uitgebreid over in het jaarverslag van 2024. Onderdeel daarvan is het nieuwe journalistieke jaarverslag dat vanaf dit jaar bij het reguliere jaarverslag wordt gevoegd.

CEO Erik Roddenhof: “Meer dan ooit geloven we in het belang van een vrije en onafhankelijke pers in een maatschappij die overspoeld wordt door nepnieuws en desinformatie. We vinden het belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn over hoe onze redacties functioneren, hoe hun onafhankelijkheid geborgd wordt en wat de impact van hun werk is. Het begin van een belangrijke, goede en nieuwe traditie.”

In het nieuwe jaarverslag rapporteert DPG Media dit jaar ook voor het eerst over haar ecologische voetafdruk en de stappen die het neemt om die te verminderen. Dankzij het verduurzamen van het eigen wagenpark en het gasvrij maken van de drukkerij in Amsterdam daalde de CO2-uitstoot met 12% (in scope 1 & 2) ten opzichte van het voorgaande jaar.

Vooruitkijkend naar 2025

Uitvoerend voorzitter van DPG Media Christian Van Thillo: “De wereld om ons heen is afgelopen maanden drastisch veranderd en de markten waarin wij actief zijn transformeren ook snel verder. Een goede verwachting voor 2025 is daardoor moeilijk te maken. De onzekere economische en geopolitieke ontwikkelingen, de groeiende macht van de big tech platformen, de stuitende ontwikkelingen op sociale media en de opkomst van AI stellen ons voor grote uitdagingen, maar we hebben een sterke onderneming en een heldere strategie om onze media toekomstbestendig te maken in een digitale wereld. Elke dag bereiken we miljoenen mensen met lokaal gemaakte media. Het is onze grootste kracht en daar bouwen we op verder. We hebben vertrouwen in onze strategie, zetten de koers door en blijven investeren in digitalisering van onze merken.”

Ga naar het digitale jaarverslag 2024, lees het journalistieke jaarverslag of bekijk de video met het jaaroverzicht van DPG Media.

Niet voor publicatie:

Babet Verstappen

Director Corporate Communication, DPG Media

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be