DPG Media en RTL Nederland bundelen krachten

DPG Media en RTL Group hebben overeenstemming bereikt over de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media. “We geloven sterk in de toekomst van televisie & streaming waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is. RTL en Videoland zijn succesvolle lokale merken met een fantastische programmering die gewaardeerd wordt door een breed publiek. RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media,” aldus Erik Roddenhof, CEO van DPG Media.

De televisiewereld maakt een transitie door als gevolg van veranderend kijkgedrag van de consument en de impact van internationale streamingdiensten. RTL Nederland staat daarbij voor dezelfde toekomstige uitdagingen als de bestaande televisie & streaming-activiteiten van DPG Media in België. Volgens Erik Roddenhof is het bundelen van krachten noodzakelijk om succesvol te blijven: “We kunnen elkaar versterken met kennis, kunde en investeringen. Ik verheug me erg op de samenwerking met het sterke team van RTL Nederland en om met hen samen een nieuwe toekomst te maken.”

Christian Van Thillo, Executive Chairman van DPG Media, gelooft in de toekomst van televisie en video: “Ons bedrijf maakt in België met VTM al 35 jaar succesvol televisie. Ik ben ervan overtuigd dat de consument zal blijven kijken naar goed gemaakte programma’s. Onze passie en kracht ligt bij lokaal gemaakte content, iets wat we bij DPG Media met al onze media doen.” Volgens Van Thillo sluit RTL Nederland perfect aan bij deze visie.

DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de naam RTL behouden blijft. DPG Media heeft het voornemen om RTL Nederland en RTL Nieuws onder leiding van Sven Sauvé als nieuwe divisie aan DPG Media toe te voegen. 

CEO RTL Nederland Sven Sauvé: “We hebben altijd gezegd dat consolidatie noodzakelijk is in de Nederlandse media-industrie. Daarom ben ik heel enthousiast dat DPG Media deze stap samen met ons wil zetten. Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek. En ik ben ook blij met het feit dat de naam RTL behouden blijft; het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders.” 

DPG Media behaalde in 2022 met haar activiteiten €1,8 miljard euro omzet en 288 miljoen euro EBITA. Bij het bedrijf werken 6000 medewerkers. RTL Nederland had in 2022 een omzet van €636 miljoen euro en 161 miljoen euro EBITA. Er werken 800 medewerkers. De voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en wordt voorgelegd voor advies aan de betrokken ondernemingsraden.

In deze transactie werd DPG Media bijgestaan door LoyensLoeff, Linklaters en LDS Advisory.


An Goovaerts

Woordvoerster corporate, DPG Media

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be