DPG Media en Groupe Rossel finaliseren overname RTL Belgium

31 maart 2022, Antwerpen en Brussel - DPG Media en Groupe Rossel zijn verheugd te melden dat de overname van RTL Belgium definitief afgerond is. Vanaf nu kan er samengewerkt worden aan een sterk toekomstverhaal waarin de verdere digitale transformatie van RTL Belgium centraal staat.

In juni 2021 kondigden DPG Media en Groupe Rossel hun overnameplannen aan die vandaag definitief zijn beklonken: DPG Media en Groupe Rossel zijn elk voor 50% aandeelhouder van RTL Belgium, het bedrijf boven onder meer de tv-zenders RTL TVI, Club RTL & Plug RTL, de radiozenders Bel RTL & Radio Contact en hun digitale afgeleiden, de streamingdienst RTLplay, het nieuwsplatform RTL Info en de reclameregie IP Belgium. 

De overname past in de ambitie om het medialandschap in Franstalig België structureel te versterken. Er zal dan ook ingezet worden op een versnelde digitale transformatie van de radio- en televisiezenders van RTL Belgium. Long-form en short-form online video zijn immers snel groeiende segmenten en ook in radio liggen kansen met de ontwikkeling van digitale radio en podcasting. 

Ook voor de adverteerders gaat er dankzij de digitale transformatie een waaier aan nieuwe mogelijkheden open: in de toekomst zal er werk worden gemaakt van een meer efficiënt en innovatief digitaal aanbod. 

Ervaren tandem

De nieuwe aandeelhouders zijn geen onbekenden voor elkaar. Groupe Rossel en DPG Media runden samen dertien jaar lang Mediafin, de uitgever van onder meer De Tijd en hun advertentie-afdelingen werken al jaren samen. 

Bernard Marchant, CEO Groupe Rossel: "Een aandeelhouderswissel is een belangrijke stap voor een bedrijf. Ons project voor RTL Belgium is ambitieus en proactief. Het sterke en complementaire partnership dat we aangaan met DPG Media geeft de teams van RTL Belgium de mogelijkheid om kansen te grijpen en te benutten in een snel veranderende medialandschap. We zijn bijzonder blij dat we aan de slag kunnen gaan."
Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “We kijken ernaar uit om onze passie en expertise te delen met onze collega’s van RTL Belgium. DPG Media heeft veel geïnvesteerd in digitale transformatie. Die kennis en tools kunnen we nu ter beschikking stellen van RTL Belgium. Het belang van een crossmediaal en digitaal aanbod voor zowel consumenten als adverteerders groeit snel, zowel in het noorden als het zuiden van het land. Hier kunnen we dan ook de handen in elkaar slaan om het aanbod en de merken van RTL Belgium nog sterker te maken, en verder te laten groeien in een snel veranderende mediawereld." ​ 
Philippe Delusinne, CEO RTL Belgium: "Net als heel mijn managementteam ben ik vandaag erg blij met de nieuwe aandeelhouders die we mogen verwelkomen. Dankzij de convergenties en synergieën die we nu samen met de DPG Media Group en de Rossel Group gaan ontwikkelen, kunnen we sneller de aanpassingen doorvoeren die cruciaal zijn om de uitdagingen waarmee onze industrie wordt geconfronteerd tot een goed einde te brengen. Ik wil onze partners bij RTL Group van harte bedanken voor hun vertrouwen en voor de resultaten die we dankzij hen hebben bereikt: al onze media blaken van gezondheid. Er ligt nu een andere weg open voor RTL Belgium: wij zijn er klaar voor!”

Niet voor publicatie 

Over DPG Media 

Mediabedrijf DPG Media Group is actief in België, Nederland en Denemarken met merken als VTM, Het Laatste Nieuws, Humo, Qmusic, de Volkskrant, Berlingske en Independer. DPG Media haalde vorig jaar met 5.836 werknemers een omzet van 1,89 miljard euro en een bedrijfswinst van 414 miljoen euro.

Over Groupe Rossel

Groupe Rossel is in Franstalig België de uitgever van Le Soir, de regionale media van Sudinfo, de tijdschriften Cine Tele Revue en Soir Magazine. Het bedrijf is ook mede-uitgever van de financiële media van Mediafin (De Tijd, L'Echo) en het participeert in online diensten zoals het platform Vlan. Daarnaast is Groupe Rossel actief in Frankrijk, waar het eigenaar is van een aantal toonaangevende mediakanalen ten noorden van Parijs en waar het investeert in een aantal technologische en digitale start-ups. De mediagroep, met meer dan 3.700 werknemers, consolideert een omzet van meer dan 600 miljoen euro.


Contactgegevens 

DPG Media 

An Goovaerts - woordvoerder DPG Media

E: an.goovaerts@dpgmedia.be

M: 0496 52 16 93

 

Groupe Rossel

Gwenaëlle Leclair 

E: gwenaëlle.leclair@rossel.be

M: 0472 18 50 39

 

RTL Belgium

Olivia d’Ambrosio

E: odambrosio@rtl.be

M: 0474 40 40 12

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be