ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media

Zojuist maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend dat ze de overname van RTL Nederland door DPG Media heeft goedgekeurd. De overname werd in december 2023 aangekondigd en kan met de goedkeuring van de ACM nu worden afgerond. Vanaf 1 juli maakt RTL Nederland onderdeel uit van DPG Media.

De overname van RTL Nederland betekent een belangrijke uitbreiding voor DPG Media. In België is het bedrijf al langer actief op de televisie- en streamingmarkt. Nu wordt DPG Media voor het eerst ook in Nederland hierin actief. Met de overname wil DPG Media verder investeren in de groei en digitale transformatie van RTL Nederland. Daarmee speelt het bedrijf in op het veranderende kijkgedrag en de toegenomen concurrentie van internationale streamingdiensten.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, is bijzonder verheugd dat het anderhalf jaar na de aankondiging eindelijk zover is: "Nu de overname is goedgekeurd, kunnen we werk maken van onze ambitie om het succes van RTL Nederland te bestendigen. We blijven mooie programma’s en series van eigen bodem maken en bouwen de streamingsdienst Videoland verder uit. De teams van RTL Nederland en DPG Media kunnen niet wachten om die toekomst samen vorm te geven."

De ACM heeft uitgebreid en zorgvuldig onderzoek gedaan. Volgens Roddenhof is elke steen omgedraaid en zijn alle kasten opengetrokken. "Ik heb niet eerder zo'n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen. Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien."

DPG Media heeft afspraken gemaakt met de ACM die de toegankelijkheid, pluriformiteit en onafhankelijkheid van haar nieuwsmerken nog steviger verankeren. Zo is de gratis online nieuwsvoorziening van RTL Nieuws en NU.nl voor de toekomst gegarandeerd. Er worden twee nieuwe stichtingen voor RTL Nieuws en NU.nl opgericht, onder meer om toe te zien op de naleving van deze afspraken. Ook is overeengekomen de redactiestatuten van alle nieuwstitels te actualiseren zodat ze beter aansluiten bij de eisen van deze tijd.

Erik Roddenhof: "DPG Media is altijd een goed thuis geweest voor onafhankelijke nieuwstitels. We hebben die samen met de redacties succesvol getransformeerd naar multimediale nieuwsmerken. Met deze afspraken leggen we vast dat we ons hiervoor blijvend inzetten. Ze onderstrepen nogmaals het belang van de vrije beschikbaarheid en de onafhankelijkheid van nieuws voor iedereen. Wij staan voor kwaliteitsjournalistiek en onderschrijven het belang daarvan voor onze samenleving, nu met een extra uitroepteken."

Met de afronding van de overname zal Sven Sauvé als CEO van RTL Nederland direct toetreden tot het Executive Committee van DPG Media. Sven Sauvé: "Dit is een belangrijke mijlpaal voor RTL. Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken. Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn. Mijn overtuiging is altijd geweest dat je een sterke lokale partij nodig hebt die Nederland op 1 zet. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie. Ik wil DPG Media bedanken voor de visie, RTL Group voor de mooie samenwerking en mijn eigen collega’s voor de tomeloze inzet.”

DPG Media's Executive Chairman Christian Van Thillo is erg trots dat DPG Media zo’n succesvol en innovatief televisiebedrijf mag overnemen. “Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie en juist daarin zijn wij zeer bedreven. Ik kijk enorm uit naar dit nieuwe avontuur."


DPG Media is het mediabedrijf van Nederland en België waar gedreven mediamakers werken aan onafhankelijke en vertrouwde media van eigen bodem. We inspireren, informeren en entertainen miljoenen mensen via kranten, magazines, radio, televisie, sites, apps en podcasts. Zo dragen we bij aan een sterke en meer verbonden samenleving. 

 


Niet voor publicatie:

De foto uit de mail kan je downloaden via https://communicatie.dpgmedia.be/.

An Goovaerts

Woordvoerster corporate, DPG Media

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over DPG Media

Voor journalisten en fotoredacties

Alle teksten, fotomateriaal, grafisch materiaal, logo’s, merken en audiovisueel materiaal zijn eigendom van DPG Media. Het gebruik is niet toegestaan zonder voorafgaandelijke toestemming van DPG Media, ofwel via e-mail ofwel voor fotomateriaal via het ontvangen van een login op https://foto.dpgmedia.be/. Het gebruiken van een login houdt in dat je instemt met de gebruiksvoorwaarden en geldende rechten. 

Klik hier voor de uitgebreide fotodatabank

Klik hier voor de press room van VTM

Klik hier voor de press room van Qmusic, Joe en Willy

Voor kijkers en surfers 

Geen persgerelateerde vragen? Contacteer de customer service van DPG Media via info@dpgmedia.be


Neem contact op met

pers@dpgmedia.be

www.dpgmedia.be